ENG/DK Strafoga in English Strafoga på dansk

STRAFOGA historien

STRAFOGA står for Strategic Focus Game, og bygger på det heliotropiske princip: ”Det vi giver lys, giver vi liv.” Ligesom solsikken vender sig mod solen, fokuserer vi på det som gives opmærksomhed.

STRAFOGA kombinerer fokus med spil og giver effekt både på den korte og lange bane.

Personerne bag

Idékvinden bag STRAFOGA er Sanni Grych, spildirektør i Learn by Interaction. Hun har haft passionen til at få ideen gjort konkret og let anvendelig. Spillet er blevet omsat til virkelighed gennem et samarbejde med it-udvikler Martin Hjort, Spicyweb og grafiker Tommy Bæk Torpegaard fra Mainmedia. Sanni har haft spilleglæde siden barnsben og interessen for spil er udviklet i løbet af lang professionel karriere inden for HR, formidling og strategiske forandringsprocesser, og senest er det blevet til flere faglige spil til organisationer. Erfaringen er at mange af de gængse metoder til implementering har brug for et ekstra gear for lykkedes. STRAFOGA er et seriøst bud på dette. Du kan læse mere om virksomheden bag STRAFOGA på www.learnbyinteraction.dk

Ideen der spirede

Udvikling af spil som metode kommer af en overbevisning om at det seriøse er bedre når det krydres med lidt sjov og lidt venskabelig konkurrence. De første konkrete ideer til STRAFOGA opstod, da Sanni som gamemaster hos en mellemstor virksomhed udviklede et spil bygget over et olympiade-tema. Her har ca. 140 medarbejderne i en division været med til at dele de gode historier inden for fem valgte fokusemner og haft en vandrepokal til det team som førte. Medarbejdernes geografisk spredte placering viste et behov for en virtuel fælles indgang til et spil, og behov for et værktøj som var let at administrere og anvende.

Spil-metoden

En styrke ved spil er konkurrencen. Konkurrencen er en drivkraft, som fastholder koncentrationen og interesse for rigtig mange mennesker. De fleste har spillet med familie og venner og har derigennem positive associationer med spil. Det er rart, og det er noget man gør sammen. En venskabelig konkurrence. I en faglig sammenhæng virker spil også fordi det engagerer og kan skabe en dialog på en anden måde end klassiske værktøjer.